Copyright © 2003, TB Gallery
English Language  
 

БИОГРАФИЯ

( Щракнете върху подчертаните думи с удебелен шрифт, за да видите съответните репродукции. )

лбрехт Дюрер (1471-1528), живописец и график е централна фигура в германския Ренесанс и една от най- известните личности в световната история на изкуството. Роден е на 21 Май 1471 година в Нюрнберг, южна Германия. Син е на преуспяващия по това време златар Албрехт Дюрер Стария и на Барбара Дюрер (Холпер). Ранното обучение на младия Дюрер е в областта на рисуването и гравюрата върху дърво, които остават главни приоритети в артистичната му кариера. От 1486 до 1489 година чиракува в ателието на нюрнбергския художник Михаел Волгемут.
Дюрер пътува много. През 1490 година напуска родния си град за четири години, посещавайки Кьолн, Страсбург и Холандия, а между 1494-95 и 1505-07 година посещава Венеция, Болоня и вероятно Флоренция и Рим. Славата му на изключителен гравьор се разпространява бързо и художниците в Италия били привлечени от идеите му. Във Венеция се запознава и бил възхитен преди всичко от вече възрастния Джовани Белини. През 1495 година се завръща в Нюрнберг, където създава собствено ателие.
Една от най-известните творби на Дюрер е цикълът "Апокалипсис", състоящ се от 18 гравюри върху дърво. Най-известната от тях е "Четирите конника на Апокалипсиса" (1498). Един от неговите почитатели, саксонският курфюрст Фридрих, чийто портрет рисува през 1496 година, оценявайки дарованието на художника, поръчва няколко олтарни картини за строящия се по това време Витембергски замък: "Олтарът в Ябах" (1503-1504), "Мъчението на 10,000 християни при персийския цар Сапор" (1508), "Поклонението на влъхвите" (1504), която се смята за един от шедьоврите на Дюрер. Впечатлени от работата на художника, заможни нюрнбергски граждани му поръчват поредица картини с религиозен сюжет: "Лот, бягащ с дъщерите си от Содом" (1498), "Паумгартенския олтар" (1498-1504), "Оплакването на Христа" (1500-1503), "Поклонение пред Светата Троица" (1511). Дюрер освен това е бил известен и с портретите, които често му били поръчвани. Всред най-добрите от тях са: "Бащата на художника на 70" (1497), "Портет на Осволт Крел" (1499), "Портрет на Бернхард фон Реесен" (1521), "Портрет на Хиеронимус Холцшуер" (1526). Той рисува и няколко автопортрета: "Автопортрет на 22" (1493), "Автопортрет на 26" (1498) и "Автопортрет на 28" (1500).
Дюрер рисува и много акварели (пейзажи и скици от природата), най-добрите от които са: "Къща всред езерото" (1496), "Мелница край върбите" (1496-1498), "Заек" (1502), "Торф" (1503).
Най-голямо постижение на Дюрер в гравирането са три гравюри, изработени в периода от 1513-1514 година, смятани за негови шедьоври: "Рицарът, Смъртта и Дяволът" (1513), "Свети Йероним" (1514) и "Меланхолия" (1514). След завършването на тези гравюри Дюрер работи за император Максимилиан, който му поръчва да проектира огромен печатен проект на триумфална арка за възхвала на императорските постижения. Този монументален проект, изработен върху 192 дървени блокчета с височина 330 см. е най-голямата гравюра върху дърво, отпечатвана някога.
Дюрер става един от първите ентусиазирани последователи на Мартин Лутер. Новата му вяра може да се долови в строгостта на стила и обектите на религиозните му творби след 1520 година. Кулминационна точка в това направление е изобразяването на "Четирите евангелисти" (1526).
Дюрер е сроден на Леонардо в своите неспокойни интелектуални търсения. Той пише и публикува: "Ръководство за измерването" (1525), "Инструкция за укрепление на градове, крепости и други местоположения" (1527), а фундаменталният му труд "Четири книги за човешките пропорции" (1528) е публикуван през месец Октомври 1528 година, шест месеца след смъртта му. Дюрер умира на 6 Април 1528 година в Нюрнберг.
Дюрер е най-универсалният, най-балансираният и най-велик художник на Германия за всички времена.

Моля, напишете мнението си